Als je met het Keto-dieet bezig bent is het handig om af en toe te wegen. Hoe je dat kunt doen vind je hier in de vorm van een aantal tips.

Wegen

  1. Weegschaal: Het is belangrijk dat je de weegschaal op een harde ondergrond zet. Gebruik altijd dezelfde weegschaal en bij voorkeur een kwalitatief goed exemplaar.
  2. Weegmoment: Om een gelijkwaardige meting te krijgen weeg je altijd op hetzelfde moment bijvoorbeeld elke maandagochtend.
  3. Tijdstip: Een goed moment is direct na het opstaan, als je net naar de wc bent geweest. Weeg jezelf het liefst naakt.
  4. Sta stil! Stap rustig op de weegschaal en blijf stil staan, met je voeten volledig plat en symmetrisch. Buig niet door je knieƫn om je gewicht af te lezen, doe alleen je hoofd naar beneden.
  5. Frequentie: Weeg jezelf vooral niet te vaak. Het is echt niet nodig om elke dag op je weegschaal te gaan staan. Ook niet als je af wil vallen met een ketogeen dieet. Een gewicht schommelt van nature een beetje.
  6. Schommelingen: De meeste mensen hebben een marge van ongeveer 1 tot 2 kg. Die wisselingen komen voornamelijk door wisselingen in bijvoorbeeld de hoeveelheid zout die je eet en de daar uit volgende schommeling in hoeveelheid vocht.
  7. Menstruatie: Vlak voor de menstruatie kunnen vrouwen 1 tot 2 kilo zwaarder zijn dan normaal, ook omdat ze dan wat extra vocht vasthouden.
  8. Als het warm is: Ook op warme dagen kun je wat meer vocht vasthouden, omdat de bloedvaten wat meer open gaan staan en zich wat meer vullen. Ook dan word je wat zwaarder.

Omtrek

  1. Ga rechtop staan
  2. Meet de middelomtrek tussen de onderste rib en de bovenkant van je bekken, ongeveer ter hoogte van de navel
  3. Trek het lint niet te strak aan
  4. Let op de juiste plek: meet de middelomtrek tussen de onderste rib en de bovenkant van je bekken, ongeveer ter hoogte van de navel

Foto maken

Om goed te zien wat het resultaat is kan een foto natuurlijk niet achterwegen blijven. Het liefst zet je de twee foto’s na het behaleb van jouw resultaat naast elkaar bijvoorbeeld op jouw telefoon met de Piccollage app.

Zorg dat je onthoud hoever je van de spiegel staat, plak desnoods een stukje af plak tape op de vloer. Als je geen of weinig kleding aan doet zorg dan dat jouw hoofd niet zichtbaar is op de foto of bewerk dit later op de computer of telefoon als je dit kunt.

Neem een neutrale positie aan die je later op de zelfde plek kunt herhalen. Hou niet je buik in of het tegenovergestelde.

Maak een foto van voren, zijkant en als het lukt achterkant. Bewaar de kleding die je draagt zodat je deze na het behalen van jouw resultaten weer kunt aantrekken.

Wil je zelf ook beginnen aan het Ketodieet? Doe met ons mee met het 8-weken fitplan van Robin Veen en Ineke van Oudheusden!